Pradžia » Aktualu » Alizavos mokiniai ir mokytojai savo dėmesį skyrė Šiaurės šalių rašytojams

Alizavos mokiniai ir mokytojai savo dėmesį skyrė Šiaurės šalių rašytojams

Publikavimo data: 2018-11-21

Tradiciškai antrą lapkričio mėnesio savaitę buvo vykdomas tarptautinis Šiaurės šalių asociacijos „Norden“ inicijuojamas projektas „Šiaurės šalių bibliotekų savaitė 2018“. Šių metų literatūros savaitės tema – „Herojai Šiaurėje“.

 

Šiaurietiškas kampelis bibliotekoje

Šiaurės šalių literatūros savaitės laukimas prasidėjo nuo šiaurietiško kampelio įrengimo. Islandų menininkės Ranos Flygenzing sukurtame plakate pavaizduota gausybė šiaurietiškos literatūros herojų kvieste kvietė susirasti knygą ir plačiau sužinoti apie išsirinktą herojų. Turtingos šiaurietiškų knygų parodos buvo paruoštos skaitykloje ir bibliotekos koridoriuje.

 

Nišose „apgyvendinti“ literatūriniai herojai

Kiekvienos klasės seniūnai, burtų keliu gavę knygą, turėjo ją perskaityti, aptarti su klasės draugais ir sukurti ilgalaikę meninę kompoziciją. Klasių bendruomenės suvienijo jėgas ir stengėsi kuo išradingiau, kuo gražiau papuošti nišą.

Ulfo Starko knygutę „Stebuklingas berniukas“ iliustravo 1–3 klasių mokiniai. Vaikai sukūrė labai spalvingą, dinamišką ir žaismingą kompoziciją. Praeivio akį traukia debesys, išdėstyti tarsi šachmatai žaidimų lentoje.

Astridos Lindgren „Pepės Ilgakojinės“ herojus padarė 2–4 klasių mokiniai. Jų pagaminti personažai – dideli, ryškūs, puikiai parinktos detalės taikliai iliustruoja pomėgius.

Tuvės Janson knygutę „Baisus vidurnaktis“ skaitė ir trolių mažylę Miu valtelėje, plūduriuojančioje erdvėje, patalpino 5–6 klasių mokiniai. Pasirinktų medžiagų spalvos atspindi šaltą aplinką.

Lene Kaaberbol knygą „Dina, gėdytojos duktė“ iliustravo 7 klasės mokiniai. Kompozicija keri žiūrovus užburiančiu žvilgsniu, spalvinga pilimi ir žėrinčiais slibinais.

Aštuntokų sukurtas A. Lindgren „Mijo, mano Mijo“ personažas – linksmas, žavi jo stovėsena, labai gražiai pavaizduotas judesys.

A. Lindgren knygos „Broliai Liūtaširdžiai“ visus kompozicijos elementus origami technika padarė 9 klasės mokiniai.Išraiškingi herojų veidai ir  gražūs žirgai – tikras rojaus sodas.

A. Lindgren apysaką „Ronja plėšiko duktė“ iš gamtinių medžiagųiliustruodami fono elementuspagamino 10 klasės mokiniai: pasijunti tarsi tikrame gūdžiame miške su paslėpta pilimi ir laukine Ronja.

Mokinių menines kompozicijas įvertino komisija ir apdovanojo atitinkamomis nominacijomis.

 

Herojų maketai

Technologijų mokytoja Audronė Užtupienė 7–10 klasių mokinius pakvietė gaminti šiaurės herojų maketus iš antrinių žaliavų. Kūrybiškiausiu komisija pripažino Jauniaus Palilionio (10 kl.), Violetos Tautavičiūtė (10 kl.), Gabijos Zubauskaitės (10 kl.), Rusnės Baliūnaitės (9 kl.) ir Kajaus Gudonio (9 kl.) maketą „Vilkas“ iš Kristin Steinsdottir knygos „Angelas Vakarų rajone“.

Originaliausiu įvertintas Elados Paslauskaitės (9 kl.), Mildos Balnevičiūtės (9 kl.), Neringos Skaburskytės (9 kl.) ir Samantos Šešeikaitės (9 kl.) maketas „Trolis Mumis“ iš T. Janson knygos „Burtininko skrybėlė“.

Dėmesio vertas ir Eimunto Kumpelio (10 kl.), Kęstučio Gilbranto (9 kl.), Deimanto Kacinausko (9 kl.) bei Aurelijaus Jonučio (9 kl.) maketas „Gryla“ iš „Islandų pasakų ir sakmių“, gražūs Ugnės Užusienytės (8 kl.) „Bjauriojo ančiuko“ ir Adelės Baronaitės (7 kl.) „Karlsono“ herojų maketai.

Jais buvo papuošta aktų salė, kurioje vyko Šviesos ir žodžio šventė.

 

Rašiniai „Mano herojus“

Žodynas aiškina: žodis „herojus“ reiškia asmenį, kuriuo žavimasi dėl jo drąsių ir garbingų poelgių. Rašinius „Mano herojus“ rašė 5–10 klasių mokiniai.

Septintokas Auridas Meškelis prisipažino: jis pavydi Karlsonui, A. Lindgren knygos herojui, pasitikėjimo savimi. Ir nors Auridas neturi puikių karlsoniškų savybių, jis labai norėtų pabandyti būti tokiu geru draugu, kokiu šis buvo Mažyliui.

Matą Paslauską (7 kl.) sužavėjo Dinos iš Lenės Kaaberbol knygos „Dina, gėdytojos duktė“ atkaklus charakteris, tikslo turėjimas ir siekimas.

Kiti savo herojais pasirinko draugus, tėčius, mamas. Jaunius Palilionis (10 kl.) dėkingas draugo Kristijono tėčiui Jonui. Mokinys žavisi suaugusio žmogaus aistra sportui, jo didžiulėmis pastangomis išmokyti vaikus gerai žaisti futbolą.

Eimuntas Kumpelis (10 kl.) didžiuojasi savo tėčio darbštumu ir geraširdiškumu. Violeta Tautavičiūtė (10 kl.) pasakoja apie savo mamą. „Ne visos mamos šiais laikais aukojasi šeimai“, – rašo mokinė.

Geriausių rašinių autoriai buvo apdovanoti atminimo dovanėlėmis. Rašinius publikavo mokyklos laikraštis „Šratinukas“.

 

A. Lindgren herojų šou

Visi vaikai žavisi A. Lindgren herojais Pepe Ilgakojine ir Karlsonu, nes šie turi ypatingų sustiprintų galių. Žinoma, geriau būti stipriems ir gudriems, negu keršyti savo užgauliotojams. Susitapatinti su Pepe ir Karlsonu panoro visi 4 klasės mokiniai – trys padaužos Pepės ir keturi smaližiai Karlsonai! Mokiniai dalyvavo „Pepė-2018“ ir „Karlsonas-2018“ rinkimuose. Kiekvienas konkurso dalyvis turėjo savo numerį. Žiūrovai stebėjo jų šokį, vertino jų atsakymus į klausimus ir į suktus klausimėlius iš A. Lindgren knygos. Suskaičiavus balsus paaiškėjo, kad „Karlsonu-2018“ tapo Aidas Kernagis, o „Pepe 2018“ – Eva Ardavičiūtė. Nugalėtojai buvo apdovanoti linksmomis nominacijomis ir įdomiomis knygomis, dalyviai – paguodos prizais.

 

Garsieji vikingai

Anglų kalbos mokytoja Daiva Miciūnienė su 7 klasės mokiniais paruošė nuotaikingą Šiaurės didvyrių vikingų pristatymą anglų kalba. Barzdoti, apsiginklavę kardais „vikingai“ angliškai pasakojo apie savo žygius, sudužusius laivus ir mirtinas kovas. Mokiniai visus supažindino su norvegų vikingu Eriku Raudonuoju – taip jis pramintas dėl savo raudonų plaukų ir barzdos. Šis vikingas pirmas atrado Grenlandiją.

Septintokai padėjo pažinti žiaurią ir kerštingą Eriko dukterį Freydis Eriksdettir, didingą karį, labai gerą lankininką Gunarą Hamundarsoną ir pirmą europietį, išsilaipinusį Šiaurės Amerikoje prieš Kristupą Kolumbą, – Leifą Eriksoną.

Besidomintiesiems vikingais bibliotekininkė patarė perskaityti Cressidos Cowell iš senosios norvegų kalbos išverstas vikingo Žagsulio prisiminimų knygas „Kaip prisijaukinti slibiną“ ir „Kaip tapti piratu“.

 

Šiuolaikiniai herojai – nindzės

Šviesos ir žodžio šventėje mokiniai buvo supažindinti su Henriko Tammo knyga „Nindzė Timis ir pagrobtas juokas“. Švedijoje gimęs ir visą pasaulį apkeliavęs rašytojas H. Tammas sukūrė net keturias knygas apie sumanų nindzę Timį ir jo draugus.

Dramos būrelio mokiniai suvaidino šauniuosius nindzes ir ypatingąjį knygos herojų – žaislininką Alfredą. Jo sukonstruotas piktas žaislas Mėlynasis kiškis dekoravo aktų salę. Multimedijos pagalba buvo parodyta superherojų nindzių kova. Išradingai pademonstruota knygos pagrindinė mintis – iš atidarytų stiklainių pasklido išlaisvintas vaikų juokas.

 

Daniški sumuštiniai

Technologijų mokytoja Audronė Užtupienė su 5–6 klasių mokiniais pagamino vieno kąsnio daniškus sumuštinius su lašinukais (juoda duona, rūkyti lašinukai ir raugintas agurkas). Šiaurės dienos šaltos, naktys ilgos, todėl reikia valgyti sočiai. Mokiniai savo kulinariniais gaminiais pavaišino visus šventės dalyvius. Mokytoja papasakojo, kad Šiaurės šalių valgiai turi daug bendra: jiems būdinga žuvų patiekalų gausa, labai mėgstami šalti patiekalai, dažnai jais užkandžiauja. Danijoje įvairios kulinarijos knygos nurodo nuo 200 iki 700 sumuštinių rūšių.

 

Mokiniai vaidino knygos herojus

Vyresniųjų klasių mokiniai skaitymui pasirinko ištrauką iš norvego Simono Strangerio knygos „Tie, kurių nėra“. Rašytojas kviečia atkreipti dėmesį į pabėgėlių problemas. Knygos herojai – norvegė Emilija ir ganietis, dokumentų neturintis pabėgėlis Samuelis. Jaunuoliai susitiko Gran Kanarijoje, kur Emilija atostogavo su šeima, o Samuelis buvo išgelbėtas iš pripučiamos valties. Jis prievarta siunčiamas atgal, ir Emilija spėja jam perduoti savo namų Norvegijoje adresą.

Samuelis žiauriausiais būdais išnaudojamas. Po trejų metų, vis dar vildamasis susitvarkyti savo gyvenimą, jis susiranda Norvegijoje Emiliją ir pasibeldžia į jos namų langą.

Devintos klasės mokinė R. Baliūnaitė ir dešimtokas J. Palilionis suvaidino knygos herojų pokalbį. Tai buvo puiki pamokos apie pabėgėlius iliustracija.

 

Pabėgėliai – pasaulio problema

Geografijos mokytoja Inga Inapienė vyresniųjų klasių mokinius ir kolegas mokytojus pakvietė į atvirą geografijos pamoką „Pabėgėliai – pasaulio problema“. Pamokoje mokiniai aiškinosi sąvokas emigracija, imigracija, pabėgėlis, ekologiniai pabėgėliai; mokėsi įvardinti, apibūdinti ir analizuoti migracijos rūšis bei nurodyti pabėgėlių migracijos priežastis. Grupės, naudodamos veiksnius, dėl kurių atsiranda pabėgėliai, kūrė plakatus.

Mokiniai sužinojo, kad pabėgėliai – dėl įvairių priežasčių iš savo gyvenamų vietų į kitą teritoriją ar šalį priverstinai išvykę žmonės. Jie įkurdinami specialiose stovyklose, kuriose antisanitarinėmis sąlygomis gyvena dešimtys tūkstančių žmonių: trūksta maisto, vandens, vaistų. Sužinojo šalis, iš kurių bėga žmonės, ir išgirdo apie iškilusius sunkumus šalims, kurios priima pabėgėlius. Mokiniai sužinojo, kokią pagalbą pabėgėliams teikia Šiaurės šalys, ir tai, kad atšiauraus klimato Islandijai, Šiaurės Norvegijai pabėgėliai netgi labai reikalingi, kadangi čia trūksta darbo jėgos. Sužinojo apie Jonavos rajono Ruklos miestelyje įrengtą Lietuvos pabėgėlių centrą.

Pamoką mokiniai įsivertino puikiai ir labai gerai, nes beveik viskas jiems buvo naujiena, medžiagą suprato, buvo tikrai įdomu.

 

Skaitymu susidomėjo ir kaimo moterys

Penktadienio vakarą į viešosios bibliotekos Alizavos padalinio biblioteką rinkosi bendruomenės moterys. Bibliotekininkė Laimutė Dešrienė pakvietė jas žvakių šviesoje perskaityti suaugusiems skirtą tekstą, ištrauką iš islandų rašytojo Einaro Maro Gudmundssono knygos „Islandijos karaliai“.

 

 

Danutė Miknevičienė

Alizavos pagrindinės mokyklos bibliotekininkė

 

Straipsniai panašia tema:


Kupiškio bibliotekoje vėl įsivyravo Šiaurės šalių bibliotekų savaitė »


Alizavos mokiniai mokėsi „skaityti“ kiną »


Alizaviečių integruotoje biologijos ir literatūros pamokoje – apie grybus »

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *