Politikės Karolinos Štelmokaitės surinktos žinios apie vandenį „Upas“ potvyniu išsiliejo po visą Lietuvą

Kėdainių rajono savivaldybės tarybos narė Karolina Štelmokaitė sudomino visos šalies spaudą. Buvusi žurnalistė, dabar – politikė, išsiaiškino ir savo feisbuko paskyroje paskelbė apie tai, kad europarlamentaro, Darbo partijos lyderio Viktoro Uspaskicho reklamuojamas koronaviruso prevencijai ir gydymui skirtas vanduo „Upas” yra labai susiję su jo vaikų verslu – bendrove „Lamikara”, registruota Rokiškyje. Jos surinktos žinios potvyniu išsiliejo po visą Lietuvą. Kalbiname autorę ir jos rašinio herojus.


Karolina Štelmokaitė: „Nustebau, kad žurnalistai iki manęs to nepadarė ir nepakapstė giliau“

– Ar daug jums skambino žurnalistų, kai paskelbėte apie V. Uspaskicho „stebuklingą“, Rokiškyje išgaunamą vandenį „Upas”? – teiravomės Kėdainių rajono savivaldybės narės Karolinos Štelmokaitės.
– Skambino kolegos, prašė leidimo pasinaudoti tekstu. Žinoma, kad suteikiu teise naudotis surinkta medžiaga, leidžiu, nes tai svarbi informacija visuomenei, bet visų prašau plačiau domėtis šia tema, taikant jau žurnalistinius standartus, – sakė ji.

Kėdainių rajono savivaldybės narė Karolina Štelmokaitė
K. Štelmokaitės asmeninio archyvo nuotr.


– Ar įsivaizduojate, kaip dabar plačiai išreklamuotas vanduo „Upas“?
– Plačiai išreklamuoti vandenį siekė V. Uspaskichas. O mano tikslas buvo kitoks. COVID-19 – labai rimta liga ir vien vandeniu – kad ir koks geras bei mineralizuotas jis bebūtų – jos neišgydysi. Bet dalis žmonių įbauginti pandemijos, tad jais lengva manipuliuoti ir siūlyti niekam nevertas ir tam tikrais atvejais pavojingas alternatyvas. Aš suprantu, kad perspektyvoje vanduo tapo garsus, kaip to ir siekė V. Uspaskichas, bet taip pat tikiuosi, kad po tam tikrų faktų atskleidimo, žmonės kur kas atsargiau žiūrės į bet kokius šio politiko aiškinimus, neva, šis vanduo gali išgydyti tokias ligas, kaip „COVID-19“.

– Dabar atrodo paprasta: viskas čia pat – Rokiškio mineralinis vanduo, bendrovėje „Lamikara” dirba buvęs Rokiškio rajono meras Antanas Vagonis, mineralinio vandens verslą planavo rokiškėnas verslininkas Pranas Blažys… Kas buvo tuo kabliuku, nuo kurio pradėjo vyniotis informacijos kamuolys?
– Jūsų paminėti asmenys nėra kažkaip susiję su mano nagrinėta istorija, manau, kad čia visa atsakomybė tenka tik V. Uspaskichui.
Na, o visi mano pateikti duomenys yra viešai prieinami. Praėjusį sekmadienį V. Uspaskichas pasidalijo reklama: kvietė įsigyti vandens, neva apsaugančio nuo COVID-19. Nusprendžiau išsiaiškinti, kas gi slypi už Viktoro Uspaskicho plačiai išreklamuoto „antikovidinio vandens“. Pažinojau keletą asmenų, kurie iš Viktoro jau buvo gavę neva to „stebuklingo“ vandens, kuris, pasirodo, yra Rokiškyje gaminamas „Upas“.
Pavadinimas nuvedė į Antano Vagonio feisbuką. Viena informacija vedė prie kitos, ėjau nuo vieno straipsnio prie kito. Labiausiai knietėjo išsiaiškinti, o kas gi yra vandenį gaminančios bendrovės savininkai, nes buvo keista, kad V. Uspaskichas imasi itin įžūliai ir galimai neteisėtais metodais reklamuoti tam tikrą produktą. Paaiškėjo, kad UAB „Lamikara“ yra valdoma kitos bendrovės, kurios savininkai yra V. Uspaskicho vaikai iš pirmosios santuokos.
Taigi visą savo surinktą informaciją galėjau reziumuoti klausimu: ar Viktorui taip blogai finansiškai, kad viduryje pandemijos, kai kasdien nuo jos Lietuvoje ir pasaulyje miršta žmonės, imtųsi tokio šarlatanizmo ir savo vaikų bendrovės išgaunamą mineralinį vandenį lengvatikiams pardavinėtų kaip vaistus neva nuo COVID-19? Ir dar už ženkliai padidintą kainą: savo sekėjams jis siūlė įsigyti puslitrinį buteliuką už 1,5 euro, kai Rokiškio parduotuvėse šis mineralinis vanduo kainuoja vos 36 centus…

– Ar kalbėjote su buvusiu Rokiškio rajono savivaldybės meru Antanu Vagoniu?
– Šnektelėjome trumpai. Bet jis – tik samdomas bendrovės darbuotojas, negali kažkaip įtakoti bendrovės produkto reklamos, kuria užsiėmė V. Uspaskichas.

– Kodėl savo tyrimą paskelbėte feisbuke, o ne spaudoje?
– Dešimt metų dirbau žurnalistinį darbą, bet šiuo metu nesu spaudos darbuotoja. Vis dėlto, kaip sakoma, buvusių žurnalistų nebūna. Esu tiriamosios žurnalistikos fanė, mane įkvepia „Bellingcat“ – svetainės, kurios specializacija yra faktų tikrinimas ir atvirųjų šaltinių žvalgyba. Aš dažnai socialiniuose tinkluose komentuoju mane sudominusius dalykus, tad ir šįkart nusprendžiau pasigilinti, kas slypi už Viktoro Uspaskicho plačiai išreklamuotos „antikovidinio“ vandens akcijos, kuri mane, kaip ir daugelį, nustebino savo įžūlumu.

– Esate profesionali žurnalistė?
– Pirmas mano diplomas yra žurnalistikos bakalauras. Bet taip pat turiu ir dar du magistrinius laipsnius: vieną komunikacijos, kitą – tarptautinių santykių. O dirbu Europos Sąjungos institucijose. Taip pat turiu visuomenines pareigas – esu Kėdainių rajono savivaldybės tarybos narė.

– Kaip šiandien jaučiatės pateikusi tokią sensacingą informaciją?
– Nemanau, kad  tai sensacija. Tiesa sakant, nustebau, kad žurnalistai iki manęs to nepadarė ir nepakapstė giliau šios istorijos, na, gal – šventinis periodas. Kadangi šiuo metu atostogauju, turiu šiek tiek laisvo laiko, jį ir paskyriau patyrinėjimui. Mano pirminis tikslas nebuvo kažką paskelbti, bet kai išsiaiškinau svarbius visuomenei faktus, tylėti tiesiog negalėjau. Juos ir paskelbiau savo FB puslapyje.


Antanas Vagonis: „Pavadinimas yra registruotas trumpąja „U“ raide

– Ponas Antanai, taigi kokių ypatingų savybių turi vanduo „Upas“?
– Taip, iš tiesų, tai puikus mineralizuotas vanduo, turintis magnio, natrio, kalio – mineralų, reikalingų širdžiai, virškinimui. Tai geras vanduo. Geresnio nesu gėręs. Patariu jį gerti ir kitiems.

– Esate atsakingas žmogus, visą kadenciją vadovavote Rokiškio rajono savivaldybei. Kaip jūs vertinate Viktoro Uspaskicho šio vandens sustebuklinimą?
– UAB „Lamikara” dirbu vadybininku, nesu vertintojas. Jei vertinčiau savo gyvenime sutiktų milijonierių elgesį, pats būčiau milijonierius. Dabar gi nesu. Man dirbant „Ūkio banke“ Romanovas šoko. Tai manęs lygiai taip pat klausinėdavo: „Ar jūs balsuojate už Romanovo šokį – už tai, kad jį išrinktų geriausiu šokėju?“ Atsakydavau paprastai: „Tai – ne mano reikalas.“ Aš nenoriu vertinti žmonių, kurie man duoda darbo. Manau, kiekvienas turime būti savo vietoje.

– Gal galite pasakyti, kokios Jūsų pareigos įmonėje? Ar čia įsidarbinote iškart po Savivaldos rinkimų.
– Pusantrų metų buvau be darbo. UAB „Lamikara” dirbu pardavimų vadybininku.

– Kur randasi šios bendrovės išgaunamo mineralinio vandens telkinys?
– Pačiame Rokiškyje, visai netoli sūrinės.

UAB „Lamikara” pardavimų vadybininkas Antanas Vagonis
temainfo.lt archyvo nuotr.


– Koks gamybos pajėgumas? Kiek vandens išgaunama per parą?
– Atsakymas į pastarąjį klausimą – komercinė paslaptis. Bet galiu pasakyti, kad mūsų įrenginiai gali išgauti iki 3 tūkst. litrų per valandą.

– Dar vienas klausimas: ar „Lamikaros” vandens pavadinimą reikia rašyti ilgąja „U“ ar trumpąja?
– Pavadinimas yra registruotas trumpąja „U“ raide – „Upas“. Man kartais tai kliūna, ir rašau ilgąją „Ū“. O kartais žaidžiame: uždedame lašiuką ant „U“ raidės. Koks pavadinimas įsitvirtins rinkoje, parodys laikas.


Pranas Blažys: „Betgi šiuo vandeniu Rokiškis tikrai pagarsėjo“

K. Štelmokaitės tyrime buvo minimas Rokiškio verslininkas, UAB „Darola“ savininkas Pranas Blažys, kažkada planavęs Rokiškio mineralinio vandens gavybą. Buvo įdomu sužinoti, kodėl jis atsisakė šio ypatingo vandens.
– Galiu pasakyti, kad viskas buvo oficialu, viskas registruota. Tai buvo prieš 30 metų – seni laikai, ne viską ir prisimenu.

– O jūs pats dabar perkate šį vandenį?
– Žinoma. Tai geras, kokybiškas vanduo. Pagalvokit, gręžinio gylis daugiau nei 400 metrų. Mūsų jau seniai ištirta: yra vandens tyrimų rezultatai.

– Kodėl atsisakėt sumanymo pats išgauti Rokiškio mineralinį vandenį?
– Buvo daug priežasčių. Pirmoj eilėj – rajono vadovybė buvo nepatenkinta: kažkam mano sumanymas kliuvo, kažkam tiesiog Blažys nepatiko. Viskas taip ir liko – nebesidomėjau. Bet aš džiaugiuosi, kad mano kūdikis gyvas, iš vystyklų išvystytas. Kaip jis garsina šį produktą, tai jau jo reikalas. Betgi šiuo vandeniu Rokiškis tikrai pagarsėjo..


Viktoras Uspaskichas: „Šiandien bus parengtas dar vienas pranešimas“

Pavyko trumpai pakalbėti ir su europarlamentaru Viktoru Uspaskichu, kaip ne kartą jau yra buvę, šiandien vėl atsidūrusiu visų medijų dėmesio centre.

Europarlamentaras Viktoras Uspaskich
V. Uspaskich asmeninio archyvo nuotr.


– Noriu Jūsų komentaro dėl pasklidusios informacijos apie Jūsų reklamuojamą vandenį „Upas“… – kreipėmės į europarlamentarą Viktorą Uspaskich.
– Gausit jūs informaciją. Šiaip, nemažai jos yra mano feisbuke, galite ja naudotis. Tai vienas dalykas. Kitas dalykas: šiandien, gruodžio 30 d., bus parengtas dar vienas pranešimas ir išplatintas tiesioginiame eteryje. Dovanokit, visai neturiu laiko.

– Sakykit, kaip vertinate Kėdainių rajono savivaldybės tarybos narės Karolinos Štelmokaitės savo feisbuko paskyroje paskelbtą ir labai išplitusią informaciją apie Jūsų viešinamą „Upo“ vandens reklamą?
– Ji – politikė, kuri ėmėsi žurnalistinio darbo. Tai yra pats bjauriausias dalykas, rodantis visišką neobjektyvumą. Tegul geriau ji patiria savo valstiečių valdžios veiklą: kiek valstiečiai padarė skolos valstybei, kiek jie pasmerkė žmonių mirčiai, kaip jie susitvarkė su COVID`u, kad šiandien Lietuva Europos Sąjungoje pirmauja pagal užsikrėtimų skaičių. Apie tai ji tegu rašo. O ten, kur nesupranta, ji tegali pasišaipyti, pasivaidinti. Platesnę informaciją galite sekti mano feisbuke, – sakė V. Uspaskichas.

Beje, gruodžio 29 d. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba pradėjo tyrimą dėl klaidinančių ir draudžiamų teiginių apie ligų gydymą bei profilaktiką, naudojamų reklamuojant natūralų mineralinį vandenį.


Rita Briedienė